10مه 2023 - مطالعه ی منتشر شده در ژورنال Diabetologia، معکوس شدن آسیب اعصاب محیطی و کاهش پیشرفت نوروپاتی اتونوم قلبی عروقی و رتینوپاتی را در افراد به شدت چاق به دنبال جراحی چاقی(bariatric surgery) نشان داد.

با این حال محققان تاکید کردند که باید تحقیقات بیشتری در مورد نقش جراحی چاقی در معکوس کردن نوروپاتی محیطی (PN) در افراد چاق انجام شود.

در این مطالعه، محققان تأثیر جراحی چاقی را بر عوارض دیابت در افراد دارای چاقی کلاسII/III –شاخص توده ی بدنی بالاتر از 35 کیلوگرم بر متر مربع- تعیین کردند. پارامترهای متعددی که در نتایج زیر توضیح داده شده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

محققان 127 فرد دیابتی چاق را که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته بودند، در ابتدا و دو سال پس از جراحی، از نظر فنوتیپ متابولیکی و عوارض دیابت بررسی کردند.

خلاصه ی مطالعه شامل موارد زیر است:

· هفتاد و نه شرکت کننده با میانگین سنی 46 سال پیگیری حضوری را تکمیل کردند.

· شرکت کنندگان 31.0 کیلوگرم وزن کم کردند.

· تمام عوامل خطر متابولیک به جز فشار خون و کلسترول تام، بهبود یافتند.

· یکی از پیامدهای اولیه، نورپاتی محیطی بود کهبهبود یافت( تراکم فیبر عصبی داخل اپیدرمی یا IENFD در قسمت پروگزیمال ران، 7.8 ± 3.4+). ثبات در نوروپاتی اتونوم قلبی عروقی (نسبت نورون‌های تحریک ‌کننده به مهارکننده یا نسبت E/I:0.1±0.01) و همچنین در رتینوپاتی مشاهده شد.

· کاهش بیشتر گلوکز ناشتا با بهبود رتینوپاتی مرتبط بود.

محققان بر اساس این یافته ها نتیجه گیری کردند که جراحی چاقی نوروپاتی محیطی را در افراد چاق معکوس می کند. این امر یا به بهبود متابولیک یا مزایای جراحی چاقی نسبت داده می شود.آنها تاکید کردند که تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها مورد نیاز است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/bariatric-surgery-reverses-peripheral-neuropathy-in-severely-obese-patients-111173